Mitä kotisivujen avainsanat ovat?

Avainsanat ovat sanoja tai sanayhdistelmiä, joiden avulla asiakkaat löytävät sivuillesi hakukoneiden kautta. Jos myyt esimerkiksi suolasaippuaa, yhtenä avainsanana voisi silloin olla suolasaippua. Tavoitteena on, että suolasaippuasivusi näkyisi Googlen hakutulosten yläpäässä ja asiakas päätyisi sen kautta ostoksille kauppaasi. Jos myyt samassa kaupassa esimerkiksi koirashampoota, tämän sivun avainsana voisi olla koirashampoo. Tavoitteena on tarjota asiakkaalle mahdollisimman helppo reitti, etsimäänsä tuotteeseen tai tietoon. Jos linkin hakusana ja sisältö eivät täsmää, on mahdollista, että asiakas poistuu nopeasti sivulta. Valitse avainsanat sivun sisällön mukaan, jotta sivuille tulija saa tietoa juuri siitä aiheesta jota on etsinyt.

 

Täsmällinen vai yleinen hakutermi?

Asiakkaan käyttämään hakusanaan vaikuttaa mm. tiedon etsimisen tarkoitus sekä tietämys asiasta. Hakutermiä suolasaippua saattaisi käyttää henkilö, joka hakee yleisesti tietoa suolasaippuoista. Esimerkiksi kartoittaakseen, millaisia vaihtoehtoja on tarjolla ja mihin suolasaippuaa voidaan käyttää. Täsmällisemmällä hakutermillä, esimerkiksi suolasaippua herkälle iholle, saattaisi etsiä henkilö, jolla on herkkä iho ja hän etsii herkän ihon tuotteita. Herkän ihon tuotteet kannattaakin optimoida tällä hakutermillä. Kotisivuilla voi lisäksi antaa vinkkejä herkän ihon hoitamiseen tai kirjoittaa blogikirjoituksen herkän ihon hoidosta ja linkittää nämä tuotteet blogikirjoitukseen.

Henkilö joka tietää jo valmiiksi mitä haluaa, googlaa tuotetta luultavasti suoraan sen oikealla nimellä. Silloin on tärkeää, että tuote löytyy helposti ja nopeasi omalla nimellään. Tällainen ostaja ei useimmiten tarvitse enää lisää tietoa tuotteesta vaan arvostaa nopeaa ja helppoa ostoprosessia. Täsmällisemmät avainsanat voivat toimia paremmin hakutuloksissa, kuin sellaiset joissa on paljon kilpailua. Pidemmissäkin avainsanoissa täytyy muistaa, että ne vastaavat linkin sisältöä.

Avainsanojen valinnassa on tärkeää pohtia ensin, millä termeillä asiakkaasi hakevat tarjoamaasi tuotetta, palvelua ja yritystäsi. Vinkkejä hakusanoihin kannattaa poimia mm. asiakkaiden kysymyksistä ja asiakkaiden käyttämistä ilmaisuista tuotteen tai palvelun kuvaamiseen. Mieti myös mm. minkä tyyppisiä asiakkaasi ovat, millaiset heidän pohjatietonsa asiasta ovat. Tämä vaikuttaa paitsi hakusanoihisi, myös siihen, millaista tietoa sivuilla pitäisi olla. Ammattilainen käyttää eri termejä ja kaipaa erilaista tietoa kuin tavallinen kuluttaja. Kun olet pohtinut asiakkaittesi tarpeita, tiedät mitä he etsivät ja mitä sivustoltasi pitäisi löytyä. Hakukoneoptimointi on jatkuvaa työtä, sillä trendit muuttuvat ja asiakkaat muuttavat toimintatapojaan ja hakukoneet kehittyvät.

 

Avainsanojen määrittelyn apuvälineet

Avainsanojen listaamisen jälkeen voit hyödyntää erilaisia apuvälineitä, joiden avulla saat tietoa mm. siitä, kuinka suosittu avainsanasi on ja mitkä muut nettisivustot löytyvät samalla avainsanalla. Tutkiessasi potentiaalisia avainsanojasi voit löytää myös uusia avainsanoja. Hyödyllisiä työkaluja ovat mm. Google Analyticsin ja Google Search Console.

 

Ota yhteyttä
Kirsi Hoikkala
p. 0400 636 841
kotisivut@kotisivupiste.fi