Kun kotisivujen uudistus tai niiden hankkiminen tulee ajankohtaiseksi, kannattaa käyttää hetki aikaa miettiäkseen, mitä uusilta sivuiltaan haluaa. Mikä on niiden tarkoitus ja mitä tai ketä niillä tavoitellaan. Sivuston ei tarvitse olla kerralla valmis vaan sitä voidaan kehittää toiminnan kehittyessä. Sivustolle voidaan esimerkiksi lisätä lisäsivuja tai verkkokauppa, mikäli sellainen halutaan perustaa jälkikäteen. Tärkeää onkin, että sivustoa ylläpidetään ja sinne tuodaan uutta materiaalia tai vanhaa materiaalia päivitetään säännöllisesti. Google ja muut hakukoneet pitävät uutta sisältöä tärkeänä – onpa se sitten blogipostaus, päivitetty sivu tai video. Säännöllisesti tuotetulla uudella sisällöllä on suora merkitys hakukoneoptimointiin, joka puolestaan parantaa sivujen löydettävyyttä. Päivitysten tekemisen tai blogin kirjoittamisen voi halutessaan ulkoistaa, mikäli sitä ei itse ehdi tekemään.

 

Millainen visuaalinen ilme kotisivuille?

Jokaisella on oma mielipiteensä siitä, millainen on hyvän kotisivun visuaalinen ilme. Visuaaliseen ilmeeseen vaikuttaakin mm. ala jolla toimitaan, myytävä palvelu tai tuote, ostaja sekä yrityksen visuaalinen ilme. Yrityksen visuaalisen ilmeen on luonnollisesti hyvä olla yhtenäinen kotisivun visuaalisen ilmeen kanssa. Yritykselle kannattaa antaa myös ns. kasvot. Kuvat henkilökunnasta tai yrittäjästä tuovat yrityksen lähemmäs asiakasta ja tekevät siitä helposti lähestyttävämmän.

Olipa visuaalinen ilme millainen tahansa, tärkeintä on kuitenkin se, että tärkeä tieto löytyy sivulta helposti ja nopeasti. Jos etsittävän tiedon löytäminen on työlästä tai sitä ei ole, poistuu asiakas melko varmasti sivustolta nopeasti, tekemättä ostoa tai ostopäätöstä.

 

Mistä kotisivujen hinta koostuu?

Kotisivujen hinnoittelumallit voivat vaihdella paljonkin, palveluntarjoajasta riippuen. Peruskustannuksia ovat domain, eli verkkotunnus sekä webhotelli. Osa palveluntarjoajista paketoi nämä omaksi kokonaisuudekseen ja tekee niistä palvelupaketin, joka voi sisältää mm. sivuston tekoon ja ylläpitoon liittyviä maksuja. Toinen selkeä vaihtoehto on, että asiakas tekee kotisivun tekijän avustuskella sopimuksen suoraan webhotellin palveluntarjoajan kanssa webhotellista ja verkkotunnuksesta, jonka jälkeen kotisivujen tekijä tekee kotisivut asiakkaan omaan webhotelliin. Näin asiakkaalle ei synny ns. piilokustannuksia. Asiakas voi halutessaan sopia kotisivujen tekijän kanssa säännöllisestä päivityksestä tai ostaa palvelun kertaluonteisena palveluna tarpeen mukaan. FI-domainin rekisteröinti ja ylläpito vuodeksi on 15 euron luokkaa ja web-hotellin hinta, palveluntarjoajasta riippuen 130-150 euron luokkaa vuodessa. Kotisivujen suunnittelijoiden hinnat vaihtelevat palveluntarjoajan mukaan paljonkin. Hintaan vaikuttaa mm. sivuston laajuus ja tarvittavat toiminnallisuudet sekä mm. mahdollisesti ostettavat tai tuotettavat kuvat sekä tekstin tuotanto.
Kotisivupisteen perussivuston hinta on 550 € alv 0%.

 

Kysy lisää kotisivuista
Kirsi Hoikkala
p. 0400 636 841
kotisivut@kotisivupiste.fi