Mikä merkitys on sivuston sisäisillä ja ulkoisilla linkeillä?

Sivuston sisäisillä ja ulkoisilla linkeillä on molemmilla omat tärkeät tehtävänsä ja vaikutuksensa hakukonenäkyvyyden sekä sivuston käytettävyyden kannalta. Sivuston rakentaminen ja ylläpitäminen on jatkuvaa puuhaa, jonka tarkoituksena on tarjota asiakkaille tuoretta ja kiinnostavaa materiaalia sekä pitää sivusto ns. hakukoneiden suosiossa.

 

Mitä ovat sivuston sisäiset linkit?

Kotisivun sisäisellä linkityksellä tarkoitetaan linkitystä, joka johtaa oman sivustosi sisällä olevaan toiseen sivuun tai artikkeliin. Sisäisillä linkeillä voidaan parantaa sivustolla navigointia ja helpottaa tärkeän tiedon löytymistä. Tämän myötä voidaan myös kasvattaa sivustolla käytettyä aikaa. Kun sivustolla kävijä löytää etsimänsä materiaalin helposti ja nopeasti, hän jää varmemmin lukemaan artikkelin loppuun tai tutustumaan tuotteeseen paremmin, kuin sivustolla jossa tiedon löytäminen on vaikeaa ja työlästä. Usein sivuston pääsivut on linkkeinä kotisivun päävalikossa ja alasivut pudotusvalikkoina niiden alla. Tämän lisäksi esim. alasivuille voidaan lisätä linkkejä, joilla ohjataan kävijä vaikkapa lukemaan aiheeseen liittyvää blogikirjoitusta. Sivuilla navigoimisen helpottamisen lisäksi kotisivun sisäisillä linkeillä kerrotaan Googlelle, mitkä sivuston sivut ovat tärkeitä. Sisäisten linkkien avulla Google muodostaa kuvan sisällön rakenteesta. Koska hakukoneet muodostavat sisäisten linkkien avulla kuvan sivustosta on tärkeää, että sivuston sisäiset linkit liittyvät samaan aiheeseen, kuin pääsivun aihe on. Sisäisellä linkityksellä voit siis antaa tärkeimmille sivuille ja artikkeleille enemmän linkkiarvoa, kuin muille vähemmän tärkeille sivuille. Linkkiteksteissä kannattaa suosia kohdesivun sisältöä kuvaavia tekstejä. Näin hakukoneet saavat linkin nimestä signaalin, kohdesivun sisällöstä ja aiheesta.

 

Mikä tehtävä on sivuston ulkoisilla linkeillä?

Ulkoisilla linkeillä tarkoitetaan toisella sivustolla olevia linkkejä, joita klikkaamalla lukija voi siirtyä sinun kotisivuillesi. Samoin kuin sisäisten linkkien, ulkoistenkin linkkien tehtävänä on auttaa hakukoneita tiedon löytämisessä. Hakukoneet arvottavat ulkoiset linkit suosituksina linkityksen kohteena olevalle kotisivulle. Ulkoiset linkit vaikuttavat näin ollen sivuston hakukonenäkyvyyteen. Mitä enemmän kohdesivustolle linkitetään ulkoisista lähteistä, sitä paremmalle paikalle Google nostaa nettisivuston hakukonesijoituksissa. Ulkoisten linkkien kanssa kannattaa kuitenkin olla tarkkana sillä nettisivun laadulla, jolta linkitys tehdään, on suuri merkitys Googlelle.

 

Mistä ulkoisia linkkejä voi saada?

Ulkoisten linkkien hankkiminen ei aina ole helppoa. Yhteistyökumppaneita tai asiakkaita voi pyytää linkittämään sivusi heidän sivuilleen ja vastaavasti linkittää heidän sivut omille sivuilleen. Yrityksen sometileille kannattaa lisätä yrityksen kotisivun linkki, jolloin niihin saadaan taas yksi ulkoinen linkki lisää. Lisäämällä yrityksesi Google My Business -palveluun, saat helposti yhden ulkoisen linkin ja kasvatat näkyvyyttäsi verkossa.


Kysy lisää kotisivuista
Kirsi Hoikkala
p. 0400 636 841
kotisivut@kotisivupiste.fi