Millainen on hyvä verkkotunnus?

Verkkotunnus eli domain on kotisivujen tai verkkokaupan osoite. Siitä millainen on hyvä kotisivujen osoite, on varmasti jokaisella omat mielipiteensä. Sopivan verkkotunnuksen löytäminen ei kuitenkaan aina ole helppoa. Haluamasi tunnus saattaa olla varattu tai et ole varma mikä tunnus olisi sinulle paras.

 

Verkkotunnuksen valitseminen tulee ajankohtaiseksi viimeistään silloin, kun yritykselle aletaan suunnitella kotisivuja tai verkkokauppaa. Jos haluat varmistaa, että yrityksen nimelle on saatavilla saman niminen domain, kannattaa verkkotunnus ja yrityksen nimi valita samaan aikaan. Vaikka et olisikaan heti aikeissa perustaa verkkokauppaa tai kotisivuja, kannattaa verkkotunnus varata jo itselleen, ettei joku muu ehdi varata sitä ennen sinua.

 

Onko verkkotunnuksella vaikutusta google-näkyvyyteen?

 

Domainin valinnassa kannattaa ottaa huomioon mm. selkeys. Mahdollisimman selkeä ja lyhyehkö osoite on usein sellainen mikä jää helpommin asiakkaiden mieleen, kuin pitkät osoitteet. Verkkotunnus voi yrityksen nimen ohella olla myös esimerkiksi yrityksen tarjoama tuote tai palvelu tai niiden yhdistelmä. Jos myyt esimerkiksi kukkia, on luultavasti osoite www.kukkakauppa.fi jo käytössä, mutta sopiva osoite voisi olla esimerkiksi www.maskunkukka.fi. Silloin on myös todennäköistä, että henkilö, joka etsii kukkakauppaa Maskusta päätyy juuri sinun sivuillesi. Hyvin valittu verkkotunnus voi siis jo sellaisenaan taata yksilöidyssä haussa hyvän sijoituksen Googlen luonnollisissa hakutuloksissa. Jos haluat löytyä jollakin tietyllä hakusanalla hakukoneissa, voi olla hyödyllistä sisällyttää tämä sana myös verkkotunnukseesi.

 

 

Kannattaako rekisteröidä useita verkkotunnuksia?

 

Markkinoinnin kannalta voi olla kannattavaa rekisteröidä verkkotunnus myös esim. oman tuotteesi tai tuotesarjan mukaisesti. Verkkotunnuksia valitessaan on hyvä miettiä, olisiko kannattavaa rekisteröidä .fi ja .com päätteiset domainit. Näin esimerkiksi kilpailija ei voi käyttää hyväkseen vapaana olevaa tunnusta, jota asiakkaasi saattaisivat käyttää etsiessään sinun sivujasi.

 

Mieti missä kaikissa medioissa verkkotunnusta käytetään

Verkkotunnuksen valinnassa on hyvä miettiä myös sen eri käyttökohteet. Verkkotunnusta käytetään mm. lehtimainoksissa, esitteissä, radiomainoksissa, sähköisessä mainonnassa sekä mahdollisesti työvaatteissa tai muissa mainosmateriaaleissa. Sekä painetussa, että äänimainonnassa on etua domainin selkeydestä.

 

Mistä vapaita verkkotunnuksia voi etsiä?

Kun suunnittelee omaa verkkotunnustaan, kannattaa eri vaihtoehtoja puntaroidessaan varmistaa samalla kyseisen domainin saatavuus. Näin tietää heti onko kyseinen tunnus saatavilla, eikä käytä turhaa aikaa tunnuksiin jotka ovat jo varattuina. Tunnusta miettiessään voi olla hyödyllistä tutustua kilpailijoiden käyttämiin verkkotunnuksiin. Vapaita verkkotunnuksia voi etsiä mm. Traficomin sivuilta, osoitteesta

https://www.traficom.fi/fi/viestinta/fi-verkkotunnukset/fi-verkkotunnushaku

Ota yhteyttä ja kysy lisää
Kirsi Hoikkala
Kotisivupiste

p. 0400 636 841
kotisivut@kotisivupiste.fi