Mitä hyötyä on yritysblogista?

 

Yritysblogin kirjoittaminen kaiken muun työn ohella saattaa tuntua työläältä. Lisäksi se vie aikaa tuottavalta toiminnalta. Miksi yritysblogia kannattaa kuitenkin kirjoittaa? Usein asiakas etsii tietoa netistä jo ennen varsinaisen ostopäätöksen syntymistä, puntaroidessaan hankinnan tarpeellisuutta ja sopivuuta omaan käyttöön. Blogissa voit jakaa tietoa ja vinkkejä, jotka saattavat vaikuttaa asiakkaan ostopäätökseen ja valitsemaan juuri sinun yrityksesi palvelun tai tuotteen. Ajankohtaisella aiheella, huolellisesti suunnitellulla ja kirjoitetulla sisällöllä pystyt näyttämään asiakkaillesi osaamisesi ja tietämyksesi asiasta.

Yritysblogin kirjoittaminen lisää näkyvyyttäsi hakukoneissa ja voi lisätä näin kävijöiden määrää kotisivuillasi. Hakukoneet arvostavat sitä, että kotisivujen materiaalia päivitetään säännöllisesti. Blogikirjoitusten avulla saat sivuillesi kätevästi lisää hakusanoja. Kun kävijöiden määrä kotisivuilla kasvaa, kasvaa todennäköisesti kävijöiden ja seuraajien määrä myös somekanavissasi.

Millaista tietoa asiakkaasi etsivät?

Kuten muussakin markkinoinnissa, mieti ensin kohdeyleisösi. Kenelle kirjoitat, ketä haluat blogillasi tavoittaa ja mikä heitä kiinnostaa. Ideoita kannattaa poimia esimerkiksi asiakkaiden yleisimmistä kysymyksistä. Mitkä asiat asiakkaitasi yleensä askarruttaa ja mistä he kaipaavat lisätietoa tai missä asioissa he kaipaavat vahvistusta ostopäätöksen tekemiseen. Mahdollisuuksien mukaan kannattaa hyödyntää myös blogivieraita. Vierailevien kirjoittajien avulla voit saada blogiisi mm. uusia ajatuksia ja näkökantoja. Vieraileva blogin kirjoittaja voi olla esimerkiksi kollega, tavarantoimittaja tai asiakas.

Kuinka usein blogitekstejä pitäisi julkaista?

Mieti, mikä on sinulle sopiva ja mahdollinen tiheys julkaista blogitekstejä. Blogin hyötyjä ei kuitenkaan saavuteta julkaisemalla kerran tai kahdesti vuodessa. Blogin kirjoittaminen on pitkäjänteistä puuhaa, eikä kannata pelästyä, jos tuloksia ei näy heti. Kiinnostavaa sisältöä kannattaa tuottaa säännöllisesti, jotta kävijöiden mielenkiinto pysyy yllä. Voit myös ulkoistaa blogin kirjoittamisen esimerkiksi mainostoimiston hoidettavaksi. Mainostoimisto laatii blogitekstin ja sinä asiantuntijana varmistat asiasisällön, ennen blogin julkaisua. Ulkopuolinen kirjoittaja voi tuoda blogiin myös uutta näkemystä, katsoessaan aihetta tai asiaa ns asiakkaan silmin. Blogin kirjoitustyyliin vaikuttaa myös lukijat. On eri asia kirjoittaa ammattilaisille, joille ammattisanasto on tuttua, kuin kuluttajille.

Kerro blogistasi myös somekanavissa

Muista jakaa blogisi myös somekanavissasi. Jakamalla blogisi somekanavissasi, kasvatat blogisi lukijamäärää ja jaat kiinnostavaa sisältöä myös somessa. Blogin tarkoitus on siis jakaa nykyisille asiakkaille ja potentiaalisille asiakkaille kiinnostavaa ja tarpeellista tietoa, joka sitouttaa asiakkaita yritykseesi.